Wednesday, November 7, 2012

AKU DAN MOTOR

Posted by erienaerin at 9:08 AM 3 comments
6.50pagi aku g merempit beli sarapan.nak cari karipap sebenarnya.ni gara2 berjanji dengan Zikry nak buat karipap tapi buatnya x juga.kentang dah sekotak beli,haish....mood "mengaripap" belum sampai lagi ~ngeee~......

Bawa motor pepagi hari memang tergegel la.sejuk la weh!!...sampai je simpang,adoyai....accident la plak.kesian la,nak g kerja tapi terbabit dah.yang aku nampak ada motor dah terpleot.aku tak tengok lama lah,aku nak cepat,hubby pun nak keje dah.tapi yg pasti  jam sekejap kat situ.

Kat jalan raya ni,kadang2 kita dah bawa elok mcm manusia pun bole berlaku kemalangan.mana taknya,kita bawa mcm manusia,ada sesetengah ni bawa x mcm manusia la plak...hampeh.tapi rasanya kemalangan tu xde yg tercedera teruk.

Selama aku bawa motor ni,sekali betul la aku terbongkang.maklum ler,budak baik kan.diam2 aku g merembat motor EX-5 yang mak aku baru beli.arwah mak aku beli motor tu untuk kemudahan mak nak ke pasar.boleh la abah atau abang aku bawak arwah mak.arwah memang x percaya kalau aku yang bawa,dia lebih sanggup naik ngan adik aku berbanding ngan aku.sebab?arwah mak dulunya semangat la badannya,adik aku ni lebih tinggi dari aku jadi kakinya lebih panjang untuk jejak ke tanah berbanding kaki aku yang ketot lagi comel ni,hahaha......

Nak di jadikan kenangan,1 petang tu aku g la merembat motor tu secara senyap2.dah hampir maghrib la jugak masa tu.dengan kereknya aku g ronda 1 kampung.tiba satu selekoh tu,aku belok ler cam biasa.tau2 kepala aku dah kejalan.aik?aku peng sampai jejak telinga ke apa?kena hempap dek motor lagi.terkebil2 jap aku kat situ.dah agak tersadar dengan jayanya,kelam kabut aku angkat motor.tengok kiri,ada sekeluarga yang tgh melepak kat beranda rumahnya tercengang2 sambil terlopong mulutnya tgok.suasana sepi seketika mcm malaikat lalu.diaorg pun terkaku jap.wahh....cerita cam kemalangan teruk dah,hahaha....apalagi,cepat2 aku start motor terus balik rumah dgn perasaan malu tahap tingkat 16.

Sampai je rumah aku belek la  apa yang sakit sangat neh.mak aih.....tangan kiri aku dah terkehel,bahu aku tersopak,pergelangan tangan dah terlubang kecik,siku dah terkoyak.perit woooo....kaki kiri pun terluka.aku tutup tangan aku dengan tuala,nak g mandi untuk cuci la kononnya.keluar je bilik,terkujat kena marah ngan abang aku.aik?camne dia bole tau neh?hmmm,rupa2nya side mirror terpleot dahh.....

Masa mula2 belajar bawa motor xdela terbongkang camni.cuma masa tu gara2 merembat motor juga,kelam kabut aku turun bukit sebelah rumah.x sempat pijak brake,muka aku tersangkut cadar yang mak aku sidai kat ampaian.tau2 aku dah melekat kat dinding rumah atok aku dengan cadar kat kepala mcm hantu bungkus.habis cover depan ronggak terhentam dinding.kelakar la plak bila ingat semua tu.

Nak bawa motor dulu2 pnya la payah tapi budak2 skrg ni,kaki x sampai pun dh bawa motor mcm pelesit.dengan helmet yg bole pusing habis.anak jiran aku,darjah6 dh pandai bawa kereta.mungkin dulu2 nak beli motor sebiji mcm nk beli keta sshnya.jadi mak abah jaga betul2 harta diaorg.skrg ni plak  cam senang je beli motor. plaktu  dh bermcm2 jenis.

Mungkin bagi mak bapa skrg,itu satu kemudahan buat diaorg.ialah kang suruh anak g kedai ke,amek adik balik sekolah ke.x ramai la bebudak sekolah menengah sekarang nak mengayuh basikal ke hulu hilir lagi.mungkin juga masa zaman aku sekolah menengah dulu tgh glamour budak2 bike ni.mcm2 gaya diaorg ngan basikal diaorg.jadi masa diaorg dgn basikal lagi banyak berbanding ngan bebudak skrg yg x sudahnya dgn motor.adoyai....rindu plak zaman sekolah dulu.

Apa2 pun,berhati2la semasa menunggang kuda motor tu.tunggang dengan elok,hormat org lain yang kat jalan raya.jgn bikin ini jalan laya selupa lu punya bapak punya.ok ho?.....sbb org lain pun bayar road tax,hahaha......
ZIKRY KATA NI MOTOR AWEK,HIHIHI....

Sunday, November 4, 2012

SI KETAM BANGKANG VS SANG SEMBILANG

Posted by erienaerin at 12:50 AM 0 comments
Dah berapa hari aku dengar hubby cerita pasal memancing.tp aku x pasti plak dia nak g mancing ke tidak.penyudahnya,pagi sebelum g keje dia kata rini dia halfday sbb nak g memancing.kononnya aku nak ler g menyibuk ikut,rupa2nya kawan hubby beramai2 bertiga naik keta cumil kitaorg daa...nak g naik motor hubby seram sbb masa g survey tempat tu,hubby n the gang kena perambat dek anjing kat situ.jadi secara rasmi,xdpt ler nak menyibuk ikut.

Kol 2 hubby pergi,aku ngan hero n heroin dah terbongkang dah depan tv.nak tunggu hubby balik,tv yang tengok kitaorg.sadar2 dalam kol 5lebih hubby balik dah.elok jugak ler hubby balik awal.lagipun cuaca x brp elok.agak suspen sebenarnya aku menunggu hubby balik ni sbb seingat aku selama hubby mancing,x pernah ler hubby bawa balik ikan lebih dari sekor.tapi rini,mcm x caya wooo...........
Jeng~jeng~jeng.....5ekor ikan sembilang yang tgh dok tercungap2 dlm plastik tu.mak aih....feberet aku neh.dah seminggu santap daging,esok bole ler makan ikan plak,uhui.....otak berjambul aku dah berangankan asam pedas,letak daun kesum banyak2.kena plak mkn nasi+lauk panas2.....adeh,meleleh air liur aku.

Tengah nak jenguk2 ikan,boleh plak terabur ikan ni dalam sinki.plak tu sinki ada air,5 ekor makhluk ni berenang2 la plak dlm sinki.aku nak tangkap,bole plak ikan ni terketik2.mak aih,maunya aku x geli.aku dah terbayang mcm ular plak.dah tu mcm org sewel aku tergedik2 kat sinki tu sorg2.hampeh....

Tiba2,hubby bawak menatang yg mmg aku nak makan dari kemarin tapi x dpt2.sampaikan frust gila...mau taknya,aku g kedai seafood dah siap duduk bersantai,tiba nak amek order,ketam dah habis....last2 order siakap tapi x sedap.dan akhirnya,hari ni aku dpt membalas dendam pada sang ketam.aik?mancing pun bole dpt ketam ke??

Dan semestinya malam ni jugak ketam ni wajib masuk dlm tekak aku.apa lagi,misi di jalankan.tapi aku x kerat ketam tu sbb x sampai hati nak bunuh ketam tu hidup2.jadi aku suruh adik aku bergaya ala2 samurai kerat ketam tu.dan yg pastinya,adik aku bereskan sampai siap bersihkan sekali ketam tu.bagus~bagus....aku tinggal masak je.
Dan akhirnya,8ekor ketam bangkang siap selesai dimasak sambal.ada org suka masak lemak ketam tapi aku lebih suka kalau makanan laut dimasak sambal.x kira la ketam ke,udang ke,sotong ke mmg masak sambal la jawabnya.tapi kalau siput sedut baru la masak lemak cili padi.adoyai....dah kecur liur la plak,biol.

Tengah dok syok kokang ketam ni,dengan selamba hubby pun berkata..."ketam ni sekilo RM16...ikan sembilang ni 5ekor RM10".....hahaha,rupa2nya disebabkan tmpt hubby g mancing ni airnya agak kotor dengan cuaca pun x brp elok,last2 hubby beli je kat nelayan yang ada kat situ,ahaks....x kisah la,janji ketam dah selamat di telan.len kali xpyh g mancing,bole trus beli je ngan nelayan tu,hihihi.....






Saturday, November 3, 2012

ZIKRY TAK NGOMPOL

Posted by erienaerin at 5:11 PM 0 comments
Dah berapa hari aku biarkan Zikry tido semula kat bilik dia.klu tak,dia nak tdo bawah ketiak aku je.lagi satu,sebenarnya aku risau sbb hero ketot aku ni x padan ngan kecik,kuat ngigau.mlm2 hari buka pintu nak keluar rumah.nasib baik masa tu hubby tgh tgok tv,klu x maunya perompak yg masuk dgn senang lenang.

Sebelum nk tido,kena bercerita dulu dgn dia.x kira la cerita semut ke,cerita lipas ke janji cerita.dahtu kena teman dia sampai dia tdo,baru la aku bole masuk tdo.klu tak,mesti dia kata,"nk tdo kat bilik ummi....bilik zikry x sejuk".hampeh.....

Disebabkan adik aku balik dari asrama,dia kata nk tdo kat rmh aku.jadi dia tdo ler kat bilik zikry.disebabkn dia  temankan zikry mlm ni.jadi,aku pun masuk la tdo tanpa temankn hero ketot aku sblm dia beradu.

Tepat kol5 pagi,aku dengar Zikry nangis depan pintu bilik aku.melompat aku dari katil.dengan air mata meleleh,kaki terkepit2,dia nangis tersedu2..."ummi...zikry nk kencing....."mak aih,sedihnya la hai aku tgok zikry.pas siap,aku temankn dia jap kat bilik dia.huh,rasa nk pijak je adik aku ni.tdo x sadar org,hampeh...

Terkebil2 jap aku subuh2 hari teringatkan Zikry.walaupun takut,dia masih tahan kencing,dahtu kejut aku sbb nk g tandas.rasanya klu aku masa kecik mcm ni,dh terkucil terus kat situ.Zikry dh x pakai pampers dari umur dia 2tahun.3hari jugak la aku nk ajar dia ke tandas.

Tapi kalau bawa dia keluar berjalan,jadi masalah sikit kalau dia nk buang air.kena plak tandas kotor,mmg la dia tahan je.mana taknya,asal masuk je tandas byk sgt songeh aku ni.jgn pegang tu,jgn pegang ni,jgn sandar kat pintu,jgn pijal itu,jgn pijak ini,kotor,kotor,kotor.....penyudahnya,tandas kotor zikry xnk masuk.

Kalau kat rumah dia terkencing dlm seluar,dia g masuk tandas pastu seluar kotor dia letak kat bakul.kalau aku tanya kenapa,dia jawab,"dah hancing ummi"....hahaha....bagi aku,banyak mana pun seluar baju dia pakai,lantak ler.yang membasuhnya pun mesin.aku xnak ler setiap kali dia terkencing dalam seluar,nak kena marah2 dia nanti silap2,bila dia dh wat salah dia xnak ngaku plak gara2 xnak kena marah.

Harap2 Aqilah pun mudah ler nak di ajar ketandas mcm Zikry.kalau lagi cepat Aqilah bercakap,lagi jimat la duit x payah beli pampers,hihihi....Alhamdullilah sekarang Aqilah dah faham sikit2 kalau aku suruh apa2.lagi2lah kalau aku suruh hanta baju kotor dia kat bakul.terkedek2 dia bawa baju dia.cuma tak tahan dia kuat sakat abg dia.habis Zikry kena belasah.nasib baik ler abgnya x melawan.hmm,anak2.....diaorg la kawan aku dan diaorg jugakla yg wat ummi dia jadi tarzan.walau ummi mrh mcm mn pun,ummi ttp sayang sangat2 kat anak2 ummi,muahh!!!



Thursday, November 1, 2012

DAGING SANG LEMBU

Posted by erienaerin at 12:15 AM 1 comments
Raya Qurban dah berapa hari terlepas tapi baru rini nak cerita pasal raya?eh bukan,bukan....bukan nak cerita pasal raya tapi nak cerita pasal daging korban sajork.hehehe....

Tahun ni mcm tahun sebelumnya juga tmpt kawasan perumahan aku guna kupon untuk ngambik daging tapi hubby x g amek pun dagingnya.jadi pk,xpela kalau x dpt pun.tapi disebabkan kat rumah abah aku dapat lebih,sampai 3 bungkus jadi abah bagi ler sebungkus kat aku.

Belum habis lagi masak sebungkus tu aku dapat lagi sebungkus dari sorg kenalan.penyudahnya,daging tu masih dok beku kat icebox aku.mau taknya,yg makan cuma aku ngan hubby,masaknya pun berapa ketul je.Zikry dah penat nak kunyah daging katanya.asyik terselit celah gigi dia pastu dia nangis,ahaks....

Jadi minggu ni mmg hari2 ler masak daging.rezeki,rezeki.xpayah nak penat2 g pasar beli lauk....tapi kesian plak kat Zikry.aku tgh syok goreng keropok bole plak dia tanya...."UMMI WATPE TU?GORENG IKAN KE?"....dahtu,bila tgok MASTERCHEF ada masak udang,dia siap suruh aku beli udang la plak.nak makan udang katanya.kalau ummi dah beli udang,MC la ayah jawabnya.confirm mata ayah bengkak+gatal+merah gara2 alergik.

Abah aku plak belum sihat sangat,kalau x abah dah kelaut.bole ler ngendeng khazanah laut dari abah,hihihi.....perut abah masih sakit lagi tapi abah nak balik rumah abah.x sudah abah risau kan rumah ler,bot ler,enjin ler....haish.

Dulu masa kanak2 ribena,aku pernah ler melangok lembu di sembelih.2 ler pengalaman pertama dah terakhir aku.mmg aku x sanggup tengok lembu tu.sebelum terbit rasa kesian,baik aku x payah terus tengok sampai bila2.maunya aku terus jadi vegetarian.yang aku tau daging dah ada tinggal nak masak je.

Tapi pernah terjadi 1 tahun tu,kampung kitaorg xde wat korban.xde lembu pun nak disembelih tahun tu.tiba2 malam raya jadi kecoh gara2 terjadi 1 kes pembunuhan.ada plak 2 mamat indonesia ni bergaduh pasal apa kitaorg pun x pasti tau2 kawan dia dah kena sembelih guna kerambit.mak aih,mmg kecoh la malam raya tahun tu.x sembelih lembu tapi org plak kena sembelih.argh...ngeri!!!

Agak2 sampai jumaat ni masih x habis lagi dagingnya,mmg kena masak semua pastu hanta kat rumah abah ler....kat sana ada gak yg tukang perabih.kalau kat rumah aku,cuma aku ngan hubby je yg makan,adeh...tu pun brp ketul je yg luak.hmmm,jadi moralnya....jangan ler membazir walaupun ianya percuma,hihihi.....






 

AL-KISAH....ERIENA WORLD Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by web hosting