Monday, November 28, 2011

AKU TAHU KORANG DAH TAHU

Posted by erienaerin at 11:56 PM
Isnin kembali lagi.....hari pertama bekerja untuk org yg shift pagi.kalau masa bekerja dulu,hari isnin je muka dah macam kambing kena mandi.kalau masa sekolah,kena ngadap perhimpunan,nyanyi lagu NEGARAKU!!!huhuhu....

Tapi rini bukan nak citer pasal kambing atau lagu NEGARAKU ye,xde kena mengena,huhu....hmm,dari malam semalam rumah jiran belah kanan aku agak riuh sedikit.maklum la,hendak menyambut kepulangan orang tua mereka dari Tanah Suci jadi ahli keluarganya berkumpul ler....keluarga jiran aku ni agak besar la juga.kalau hari raya atau kenduri,mmg berderet la kenderaan diaorg kat depan rumah ni ha.

Alhamdullilah....nyai selamat pergi menjadi tetamu Allah dan kembali bersama keluarga.disaat2 kudrat yang x berapa terdaya,sempurna sudah rukun islam  nyai...tau x rukun islam?kalau xtau,aku ingatkan ni ha,
  1. MENGUCAP 2 KALIMAH SYAHADAH
  2. SOLAT 5 WAKTU
  3. BERPUASA DI BULAN RAMADHAN
  4. MENGELUARKAN ZAKAT FITRAH
  5. MENUNAIKAN HAJI BAGI YANG BERKEMAMPUAN
Tau kan?bagus2.....yelah,ni untuk org yg x tau,kalau dah tau tu bagusla.cuma rini,aku nak berkongsi cerita tentang Rukun Islam ni.keluarga aku ada mengenali seorang pakcik ni(PAKCIK POKCIK,BUKAN NAMA SEBENAR)haha....dari penampilannya,insyaallah korang akan kata pakcik ni normal.mula2 pakcik ni datang melepak kat rumah abah aku sambil bercerita perkara2 yang menarik tentang agama islam sambil dijamu air kopi 1telap besar.mcm biasa,bila mata segar,semangat bercerita tu tinggi beb!!hahaha....memang best citer2 dia.aku yang dok dalam bilik pasang telinga.dah namanya best,jadi layanzzz.....

Mula2 kisah2 yang di kongsi tu memang menarik minat la untuk didengar.tapi,dia x banyak bercerita tentang Rasullah sebaliknya bercerita tentang nabi2 sebelum rasullah......x kisah,layan kan jela.lagipun sambil dengar tu,aku sibuk men sms.

Tiba2,pakcik ni masuk bab Rukun Islam.....punya la banyak yang dah dia ceritakan,sampai air kopi kena wat lagi 1 telap,tup2 penghabisannya sebelum dia balik,dia kata,SEBENARNYA KITA NI X PERLU SOLAT,CUKUP DENGAN NIAT.....APA YANG PENTING SEKALI,MENGUCAP.SEBAB,MENGUCAP TU PERKARA PERTAMA DALAM RUKUN ISLAM.YANG LAIN TAK BUAT PUN TAK APA.......lorh?kok,cenggitu sih?

Ntahla ye,mungkin ilmu dia dah tinggi gila kot?huahuahua.......!!!kalau hanya sekadar mengucap,maknanya tak perlu solat,berpuasa dan berzakat....betul x?hihihi...nape la pakcik ni x niat je nak minum kopi tanpa meminumnya,confirm x payah abah wat lagi 1telap.muahahaha!!!!!!eh,penting ea?

Mata aku dah ngantuk gaban la plak...kekenyangan bedal karipap-karipap x perlu cinta,kena plak minum teh tarik kaw pnya,1 jag habis.huhu...datang ke rajin,petang tadi wat karipap.jadi,makan malam dengan karipap la.uish,bape banyak ayat karipap daaa....nasib baik hubby makan nasi,kalau x membazir lauk ngan nasi.

Oklah,aku nak tido dulu....kecik besor kecik besor je aku tengok lappy ni.sebaiknya aku tdo dulu.kang x memasal air liur meleleh ni.bubye....



0 comments:

Post a Comment

 

AL-KISAH....ERIENA WORLD Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by web hosting