Monday, August 2, 2010

iT`s cOmpLIcatE....

Posted by erienaerin at 2:25 PM
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ
12.00PM...LUNCH..rutin harian,balik rmh mak mertua aku.tgok anak aku yg dh mula mengganas skrg ni.Mak mertua aku menjaga cucunya 3 org termasuk anak aku.Actually cucu mak 4 org.2 hero n 2 heroin.Hmm...cucu yang mak jaga,berumur 6tahun,1thun 6bln dan 1thun 4bln(zikry).cuba bayangkan sekejap,mcm mana kelakuan budak kecik yg baru nak explore dunia ni.semua dia nak usik,semua dia nak pegang,semua dia nak kutip pastu,NGAP.pendek kata,sentiasa nak di perhatikan.
Kesian aku tgok mak.Bila sorg nangis,sorg lg mesti nak nangis juga.klu nk masak,si kecik mengaruk.nak ke tandas,huh..jgn citerlas,mmg x senang.hmm...kalau org lain yg jaga,silap2 anak sedara ngan anak aku sekali kena tibai@dera.
Kadang2 rasa bersalah plak kat mak...yela,masa anak kecil,dh semestinya kena jg anak.bila anak dah besar,kena jaga cucu plak.bila mak nak rehat ek?hmm...aku mesti mencari sesuatu yg bole wat income setiap bulan.so,bole la aku duduk rmh dan jaga anak aku sendiri.kalau nak harapkan gaji hubby sorg,lepak la dia nak kejar OT je...mana sanggup kan.
Terfikir juga,aku kerja...cukup ke masa aku dengan anak kat rumah.Hmmm,adakah ini faktor menyumbang anak2 zaman sekarang tak mendengar kata org tua?maksud aku,mak bapa xde masa nak melayan karenah anak.bila org yg menjaga anak mengadu anak2 nakal,mak bapa x bole terima.jadi,anak jadi lemak ar...bukan lemak berkrim atau lemak cili padi.tp ni lemak yg tebal mcm lemak tongkeng ayam!!(LEMAK KER?)
Zaman sekarang,kebanyakan mak bapa mmg bekerja.Taska pun tumbuh mcm cendawan.Tp,sama ke asuhan mak bapa dgn penjaga taska?silap2 kita x tau anak kita suka mkn apa,suka kartun apa,tido kol bpe....hmmm,silap hari bulan ngan aku pun tergolong mcm ni...fuh!!!jauhkanlah...
Senang citer,aku dh rasa mcm mn lg kecik x dijaga ngan mak abah.bukan diaorg bercerai tp mak abah sibuk.Mak kerja kat singapore jd kakak yg jg aku.Dalam seminggu tu,ntah brp kali bedal maggi je.Kadang2 abah masak.tp biasala,masakn org llk.tp masa tu blm pandai memilih lg utk mkn KFC atau PIZZA.Adik mak bw g sigapore sbb dia kecik lagi dan aku dah sekolah tadika.Masa tu aku comel lg...semua kena wat sendiri(di awasi oleh kakak n kakak sedara yg berumur 9thun masa tu).Jd,nakal aku tu melampau sgt.Bila mak balik dari singapore,confirm kena tibai.Nakal giler babas!!ntah la ea,masa tu aku fikir kenakalan aku mungkin bole menarik perhatian parents untuk menyayangi aku lebih tp rupanya untuk kena tibai lebih,hahaha...mcm2 karenah aku wat.Ponteng sekola(umur 9thun)alasan?mls nk bgun pagi so,tido jela kat rmh.Rembat kelapa ngan tebu nenek sebelah rmh,mandi sungai,main lopak,pecahkan telur ayam(nenek ajar ngaji),dengki org,bergaduh ngan bdk2 lelaki(otai beb..)...huh,byk lg la.tp semuanya jenayah masa bwh umur 12 tahun,hahaha...
Tp sungguh pun aku nakal,tiap kali aku g jual ikan abah,aku x pernah amek seposen pun,jujur beb.abah yg bg sendiri upah.Umur 8 tahun aku dh pandai berkebun...byk gak pokok aku tanam.tp hasilnya kena rembat ngan nenek aku.Nak marah mcm mana?aku kecik je ms tu.
Makin hari aku makin membesar.Besar~besar,kutambah tinggi~SCOOTS EMULSION KU TUMBUH BESAR....adik aku pun dh bertambah lg 2 org.so,masa utk bermanja dgn mak dh xde langsung.Hari2 kena marah,hari2 gaduh dengan kakak@abang aku.dlm sebulan,aku ranking tmpt pertama di tibai...fuh,syahdu habis.
lama kelamaan,aku dh bosan nak duduk rmh dan aku memikirkan alternatif lain utk tidak duduk di rumah.apa yg telah aku lakukan?bkn lari dari rumah tp larikan diri dari kena belasah,haha...bermula la episod dimana aku menyibukkan diri mengalahkan YB.Join pengakap,join kompang,silat,g sekolah tiap hari sbtu,.klu camping jgn citerla,2 minggu skli mst g camping pnye.
Motif citer aku,mak bapa klu sibuk tu bkn dia x syg kita tp dia bertungkus lumus nak menyara keluarga.kalau budak2 yg rasa terabai tu,pilih la kwn2 yg elok,join la aktiviti yg berfaedah.Maklumla...gejala sosial skrg ni rasanya 10x ganda dari zaman aku sekola.RENUNG-RENUGKANLA,SELAMAT BERAMAL....ngeh..ngeh..ngeh..

0 comments:

Post a Comment

 

AL-KISAH....ERIENA WORLD Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by web hosting