Thursday, October 6, 2011

RUTIN HARIAN JIRAN AKU.....kepo seh...

Posted by erienaerin at 10:23 AM
Start dari kol 5am,mesin basuh jiran sebelah aku dah bunyi....gedebang~gedebung~gedebang~gedebung....di ikuti plak jiran belakang aku.ti dengar plak suara emeknya panggil anak2 suruh bangun,mandi n solat.....jiran sebelah n belakang ni,suri rumah sepenuh masa.

Nanti terdengarlah bising sikit sbb nak siapkan sarapan.bermula la bunyi lesung,bunyi blender,bunyi cerek....AKU?juz bunyi cerek jela....hubby breakfast roti+milo je.xnak makan yg berat katanya pagi2 ni.ti badan rasa malas nak wat keje sbb perut dah padat.kalau nak breakfast nasi@mee goreng,hujung minggu je.

Terbit je matahari,jiran belakang dh siap2 nk hanta anak ke sekolah.jiran sebelah kanan plak meneman anak n suami hingga ke depan pagar.jiran belah kiri aku,suami isteri bekerja....anak2 plak 2 bekerja n 2 sekolah lagi.jadi,rumahnya agak sepi kecuali waktu anak2 nak kesekolah atau anak2 bergaduh,hihihi....masa tu baru ada bising sikit.

Dalam kol 8 lebih,jiran kanan aku akan mula menjemur baju,sapu sampah,siram pokok n susun pokok2 kecil depan rumah dia.jiran kiri aku pun akan siram pokok.kadang2 terdengar la perbualan ringkas antara jiran kanan dan jiran kiri aku.xpun bunyi jiran aku panaskan enjin keta atau motor.AKU?hubby dh g keje aku masuk rumah ler...on tv,tgok kartun.kalau membasuh baju pagi je aku menjemur waktu mcm ni tapi biasanya aku wat masa malam.jadi siang aku x banyak keje.tinggal masak je.

Dekat tengahari,jiran kanan dan jiran belakang aku akan mula memasak.maklum ler,di rumah mereka ada yg bekerja dan bersekolah.jadi,makan kena ikut waktu ler....12tghri,waktu makan...nanti terdengarlah jiran kanan aku sedang memasak.jiran belakang pun sama.

Aku pulak,kol12 baru mula nak masak...hubby balik mkn kol1.....anak2 dah siap mandi,buka kartun untuk zikry baru la masak.pas makan tengahari,aku tgok tv n tidur la sama anak2 aku.waktu2 mcm ni aku x pasti jiran aku watpe.

Dah petang masa nak masuk asar....jiran belakang sibuk semula di dapur.jiran sebelah kanan aku plak akan mula membasuh lagi.mesti aku akan dengar dia cakap 'kerja mak x siap2 lagi ni"....jiran kiri?x perasan.sbb kakak sebelah kiri aku dia kerja ikut shift....jadi jarang sikit la nak bersua...aiceh...

Dalam kol 6lebih,kadang2 aku nampak anak jiran belakang aku berbasikal dgn ayah mereka di depan rumah aku.jiran kiri aku,kadang2 melepak di luar rumah.jiran kanan?masih ada kerja di dapur.....

Hmm 2 jela serba sikit kisah jiran aku.di pagi hingga petang hari....kesian diaorg,banyak keje SETIAP HARI.siang hingga malam ada keje.ti anak2 aku dah besar gitu la gamaknya aku kena kot.haish,pendek kata,selagi x tutp mata,ada je kerja.silap2 malam ngigau lipat baju atau iron baju,huahuahua....

0 comments:

Post a Comment

 

AL-KISAH....ERIENA WORLD Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by web hosting